ASSALAMUALAIKUM SAHABAT...

"Salam perkenalan dari ana...
Gadis kampung yang sederhana...
Sekadar ingin berkongsi cerita...
Menghibur hati merawat duka..."


I made this widget at MyFlashFetish.com.


Saturday, February 26, 2011

ALAHAI MA..

Bismillahirrahmanirrahim..
Kisah ini berlaku ketika usiaku semakin menginjak dewasa.. Mungkin sudah memasuki alam persekolahan.. Masih terbayang hari itu aku memakai baju kurung.. warna apa, aku kurang pasti..
Seperti kebiasaan rumah-rumah kampung yang lain, terdapat sebuah tangga kayu yang menjadi laluan kami untuk turun ke ruangan dapur.. bagiku tangga itu agak tinggi kerana ketinggiannya lebih kurang separas kepalaku pada waktu itu..

Petang itu,mungkin nasib tidak menyebelahiku..Seperti biasa aku berjalan-jalan di dalam rumah untuk sesuatu keperluan.. Ketika sedang leka berjalan menuju ke dapur dengan pandangan yang entah ke mana, langkah kakiku yang biasanya beralas,tiba-tiba kali ini beralaskan udara.. 


Gedebuk!sekelip mata aku terjatuh ke bawah.. Aku menggosok-gosokkan pinggangku yang sakit akibat jatuh menghempap lantai dapur yang diperbuat daripada simen.. tiba-tiba aku terdengar suara ma ketawa berdekah-dekah dari arah bilik mandi sambil tangannya memegang berus sabut..Tanpa mempedulikan suara ma yang galak menyakatku, aku berpaling ke belakang.. "Aik, mana tangga???"


"Hah..!!! Patutla.. tangga tu ada ngan ma rupanya.." Sikap ma yang terlalu pembersih selalu buat aku geleng kepala.. Tangga yang kusangka setia ada di situ rupanya telah ma cabut dan dibawanya ke bilik air untuk dibasuh.. Ma memang pantang ada benda kotor sikit, pasti akan cepat-cepat dibasuh.. Termasuklah tangga yang dah dipaku kejap oleh ayah.. Patutla ma sibuk mencari tukul hari tu.. rupa-rupanya nak cabut tangga..


Adoila ma.. free-free je orang jadi superman hari ni.. huhu..;-)

1 comment: