ASSALAMUALAIKUM SAHABAT...

"Salam perkenalan dari ana...
Gadis kampung yang sederhana...
Sekadar ingin berkongsi cerita...
Menghibur hati merawat duka..."


I made this widget at MyFlashFetish.com.


Thursday, February 10, 2011

LEMAS DALAM KOLAH MASJID...

Bismillah..
Cerita bermula ketika kami(aku,abang,sepupu-sepupu,cik auh, dan kawan-kawan) bermain air di tempat mengambil wudhuk di masjid yang terletak berdekatan dengan rumah nenek.. Di situ terdapat sebuah kolah yang agak besar untuk memudahkan urusan berwudhuk seandainya paip-paip kecil yang disediakan tidak mencukupi.. 

Petang itu,seperti biasa,akan ada sahaja idea-idea baru untuk mencari keseronokan.. Dan mangsa keseronokan kami pada hari itu adalah air kolah masjid.. Kami berdiri mengelilingi kolah masjid dengan sebuah gayung di tangan masing-masing.. Bersiap sedia untuk menembak.. huhu..

Kami menembak antara satu sama lain dengan memidas orang yang diingini dengan menggunakan air dari kolah masjid dengan sekuat hati.. Setiap kali selepas menembak,kami akan cepat-cepat mengisi semula air ke dalam gayung sebagai peluru baru.. Dinding kolah kami jadikan perisai atau tempat untuk berlindung bagi mengelakkan dari terkena air simbahan.. Begitulah betapa seronoknya kami menghabiskan waktu petang kami bersama-sama..

Oleh kerana dinding kolah yang agak tinggi(lebih kurang setinggi paras dadaku pada waktu itu),aku terpaksa melompat dan bertahan di atas birai kolah tersebut untuk mencedok air.. Begitulah keadaanku setiap kali ingin mencedok air..  Hinggalah pada suatu kali,seperti biasa,aku cuba mencedok air lagi.. Ketika sedang bertahan di atas birai kolah..

"Bburrr..."

Aku ditolak dari belakang.. Siapa yang yang menolakku,aku kurang pasti..Sekelip mata, tubuhku sudah berada di dasar kolah.. Hidungku terasa panas.. Aku mula kelemasan.. 

Apa yang terlintas di kepalaku saat itu hanyalah ma dan ayah.. Namun aku begitu tidak lama..Syukur pada Tuhan, abang dan cik auh bertindak pantas dengan menyelamatkanku.. 



No comments:

Post a Comment