ASSALAMUALAIKUM SAHABAT...

"Salam perkenalan dari ana...
Gadis kampung yang sederhana...
Sekadar ingin berkongsi cerita...
Menghibur hati merawat duka..."


I made this widget at MyFlashFetish.com.


Saturday, February 5, 2011

JOM ANGKUT AIR..

Peristiwa ni berlaku sewaktu aku masih kecil.. seingatku,waktu itu aku cuma setinggi pinggang ma kerana aku masih dapat membayangkan aku yang terkedek-kedek berjalan di belakang ma..Pada masa itu kami masih bergantung kepada air sungai untuk memenuhi keperluan rutin seharian.. Oleh sebab itu,setiap kali selepas mandi,ayah dan ma akan membawa naik sebaldi air dari sungai yang terletak di bawah cerun..


Petang itu, kami adik-beradik mandi di sungai dengan ditemani oleh ma.. Seperti kebiasaan, setelah selesai mandi,ma mengisi air penuh satu baldi untuk dibawa naik ke atas rumah.. Ma juga turut mengisi air ke dalam tiga tong kecil untuk dibawa oleh abang, kakak dan aku sendiri,si kecil yang tak tidak pernah mahu ketinggalan daripada abang dan kakak..


Oleh kerana aku yang paling kecil, akulah yang berjalan paling depan antara kami adik-beradik.. Ma pula berjalan di hadapanku membawa air penuh satu baldi.. untuk sampai ke rumah, kami terpaksa melalui cerun yang agak curam namun telak dibuat beberapa takuk oleh ayah sebagai tangga..


Baru beberapa takuk pendakian, aku sudah mula termengah-mengah.. tong air yang kubawa terasa begitu berat.. tong tersebut kuletakkan ke tanah.. "Huh,beratnye.." kedengaran bunyi bising abang dan kakak di belakangku yang merungut-rungut supaya aku meneruskan perjalanan.."Wei,cepatla..berat ni.."


Tanpa menghiraukan rungutan mereka,aku memanggil ma.."Ma..beratla..nak buang air ni sikit boleh?"..
Ma berpaling padaku dan menganggukkan kepalanya.. Ma mencurahkan suku daripada kandungan tong tersebut lalu berkata lembut, "Ha,dah tak berat dah."..Aku tersenyum senang dan meneruskan perjalanan..


Baru separuh jalan,aku mula kepenatan.."Ma..Berat.." aduku pada ma sambil meletakkan kembali tong yang kubawa..Kulihat tanganku sudah mula kemerah-merahan.. Ma terpaksa menghentikan langkahnya.. air di dalam tong dicurahkan ke tanah lalu mengalir menuruni curam..melalui kakiku.. Kedengaran abang dan kakak ketawa terkekek-kekek..Mungkin kerana air yang dicurahkan mengalir turut melalui kaki mereka, desis hatiku..


Begitulah kami seterusnya..Berhenti dan berhenti beberapa kali gara-gara aku.. Hinggalah tong yang kubawa menjadi kosong! Begitulah aku..Ma,abang dan kakak cuma menggelengkan kepala sambil berkata,"tu la..orang cakap tak payah bawak,nak bawak jugak.." sambung abang, "Ingat dia tu gagah sangat.."


Sesampainya kami di rumah,ma mencurahkan air yang dibawa ke dalam sebuah tong dram yang besar.. Kami adik-beradik berkerumun di tepi tong besar untuk melihat paras air.. Sudah sampai paras mana.. Bila nak penuh.. itulah topik yang selalu kami utarakan tiap kali ma mengisi air ke dalam tong tersebut..


Air di dalam tong yang dibawa oleh kakak dan abang juga turut dicurahkan ke dalam tong dram.. Kcuali aku..;-)

No comments:

Post a Comment